قانون جدید چک

قانون جدید چک چیست؟


سامانه صیاد باهدف ایجاد شفافیت، رونق و منصفانه بودن محیط کسب‌وکار توسط بانک مرکزی ج.ا.ا راه‌اندازی شده است که کاهش معضلات صدور چک بلامحل، تسریع در نقل‌وانتقال و افزایش ضریب اطمینان را به دنبال دارد و با توجه به آن افراد بدحساب از دریافت دسته‌چک محروم شده و باعث کاهش میزان چک برگشتی می‌شود. ازاین‌رو بانک مکلف است از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی به مشتریان خود دسته‌چک ارائه دهد. این سامانه پس‌ازاینکه از صحت اطلاعات متقاضی اطمینان حاصل کرد، از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) استعلام گرفته و در صورت نداشتن ممنوعیت‌های قانونی مختلف و دریافت گزارش اعتباری از سامانه ملی اعتبارسنجی یا رتبه‌بندی اعتباری، اقدام نموده و متناسب با نتایج دریافتی نیز سقف اعتبار مجاز متقاضی محاسبه‌شده و به هر برگه چک، شناسه یکتا اختصاص داده می‌شود. با استفاده از قانون جدید چک، افراد بدحساب و کلاه‌بردار با توجه به استعلام سوابق، احراز عدم ممنوعیت‌ها و صدور دسته‌چک توسط بانک مرکزی به‌صورت متمرکز و مبنی بر اعتبارسنجی، دیگر امکان تبانی با بانک‌ها جهت دریافت دسته‌چک ندارند.

مشخصات ظاهری چک‌های جدید چیست؟

  • رنگ این چک‌ها صورتی یا بنفش است.
  • در چک‌های جدید شناسه یکتای ۱۶ رقمی در سمت چپ بالای هر برگ چک دیده می‌شود، همچنین بارکد نیز بر روی هر برگ چک چاپ می‌شود.
  • درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.»

الزامات قانونی چک‌های جدید چیست؟

 

تمام صادرکنندگان، انتقال‌دهندگان و ذینفعان چک، ملزم به رعایت موارد زیر هستند:

  • لزوم ثبت تمام چک‌های جدید در سامانه صیاد، هنگام ثبت، تائید و انتقال
  • ممنوعیت دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، از صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد
  • لزوم صدور چک‌ در وجه ذینفع مشخص و ممنوعیت صدور آن در وجه حامل
  • جایگزینی پشت‌نویسی چک‌های طرح جدید از طریق ثبت انتقال در سامانه صیاد

چک‌های جدید چه زمانی به مشتریان ارائه می‌شود؟

 

از تاریخ 1400/01/14 کلیه بانک‌ها مکلف به توزیع چک‌های جدید (با طرح جدید) به متقاضیان دسته‌چک هستند و از تاریخ اشاره‌شده ارائه دسته‌چک مطابق قبل ممنوع است.

وصول چک‌های جدید در چه صورتی امکان‌پذیر است؟

 

از تاریخ 1400/01/14 پرداخت‌ چک‌های جدید کارسازی شده در سامانه چکاوک، بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد انجام می‌پذیرد. همچنین بانک موظف است بر اساس استعلام از سامانه صیاد نسبت به پذیرش و کارسازی چک‌های جدید به‌صورت درون بانکی اقدام نماید و در صورت عدم ثبت چک در سامانه مذکور از پرداخت وجه چک خودداری نماید.

اصالت برگ چک‌های جدید بر عهده کدام بانک است؟

 

ضمن تأکید بر مسئولیت بانک واگذارنده در تعیین اصالت برگ چک‌ها بر اساس ماده (39) موافقت‌نامه عضویت در چکاوک، مقتضی است کلیه متصدیان در زمان کارسازی چک‌ها (در سامانه چکاوک یا به‌صورت درون بانکی) مؤلفه‌های امنیتی مندرج در متن و ظهر چک را بررسی و مطابقت آن‌ها با مختصات ذکرشده موردبررسی قرار دهند. بدیهی است کنترل اصالت چک توسط بانک واگذارنده، نافی مسئولیت‌های بانک عهده نبوده و تمهید اقدامات بازدارنده از پردازش چک جعلی مانند سابق بر عهده بانک مزبور خواهد بود.

ثبت، صدور و انتقال چک در سامانه صیاد به چه صورت انجام می‌گیرد؟

 

ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد:

  • اینترنت بانک و برنامک موبایلی بانک:

امکان دسترسی به ابزار فوق را کاربر می‌بایست از بانک خود درخواست کند. کاربر می‌تواند فرآیندهای ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد را از طریق ابزار یادشده صورت دهد. لازم به ذکر است، امکان ثبت چک صرفاً از طریق بانک صادرکننده آن دسته‌چک امکان‌پذیر است. این در حالی است که سایر فرآیندها از قبیل تائید و یا انتقال چک هر یک از بانک‌ها توسط ابزار فوق امکان‌پذیر بوده و نیازی به یکسان بودن بانک کاربر با بانک صادرکننده آن چک (که لزوماً متعلق به آن شخص نیست) نیست.

  • برنامه‌های موبایلی حوزه پرداخت:

با توجه به در دسترس بودن برنامک‌های حوزه پرداخت، خدمات پرکاربرد از قبیل امکان ثبت چک (متعلق به هر یک از بانک‌ها)، تائید چک (چکی که کاربر به‌عنوان ذی‌نفع قصد دریافت آن را دارد و نیاز است تا پیش از دریافت فیزیک چک، مندرجات آن را استعلام کرده و با فیزیک چک تطبیق دهد) و هم‌چنین انتقال چک، توسط برنامک‌های یادشده ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است، نیازی به انجام هیچ اقدامی از جانب بانک، برای دسترسی به برنامک‌های یادشده وجود نداشته و افراد می‌توانند برنامک‌‌های فوق را دانلود و استفاده کنند. هم‌چنین خاطرنشان می‌سازد، برنامک‌های حوزه پرداخت صرفاً امکان ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حساب‌های انفرادی را دارا می‌باشند. مراجعه به سامانه صیاد از طریق برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت برای ثبت، تائید یا انتقال چک صرفاً باید از طریق تلفن همراهی که سیم‌کارت آن متعلق به خود شخص است، انجام شود.
(مجموعه برنامک‌های قابل‌استفاده در این حوزه از طریق وب‌سایت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به نشانی www.shaparak.ir قابل دریافت و نصب است).

  • مراجعه به شعب بانک‌های عامل:

تمام شعب شبکه بانکی قابلیت ارائه خدمات سامانه صیاد را دارا می‌باشند و قادر هستند برای آن دسته از مشتریانی که امکان دسترسی به ابزار غیرحضوری را ندارند، اقدام‌های لازم را از جانب آنان صورت دهند. لازم به ذکر است، به‌منظور ثبت چک، شخص صادرکننده صرفاً می‌تواند به بانک صادرکننده دسته‌چک خود مراجعه کرده و در زمان تائید دریافت چک نیز شخص تأییدکننده (ذینفع) می‌تواند صرفاً به بانک خود (بانکی که در آن دارای حساب فعال است) مراجعه کند و فرآیند تائید از سوی شخص و توسط بانک صورت گیرد.

  • سایر ابزار مورداستفاده برای ارائه خدمات چک به مشتریان ازجمله تلفن‌بانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و سایر روش‌هایی که توسط شبکه بانکی اطلاع‌رسانی خواهند شد.

ثبت چک در سامانه صیاد چه فرایندهایی را طی می‌کند؟

 

1. ثبت چک:
پس از درج مندرجات چک در برگ آن، صادرکننده به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و ‌سپس اقدام به ورود اطلاعات چک و اطلاعات هویتی ذینفع/ذینفعان می‌کند. لازم به ذکر است این مرحله به‌عنوان ثبت اولیه چک تلقی شده و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد مستلزم تائید دریافت چک توسط ذینفع آن است.
خلاصه اقدامات مذکور به شرح زیر است:

  • ثبت مندرجات شامل تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات هویتی ذینفع و بابت در برگ چک
  • مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد
  • احراز هویت
  • احراز هویت در اینترنت بانک و برنامه موبایل بانک، پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور این برنامه‌ها انجام می‌شود.
  • احراز هویت در برنامه‌های موبایلی حوزه پرداخت یکی از مراحل «ثبت چک» است و از طریق ورود اطلاعات يکي از کارت‌هاي بانکي فرد صادرکننده چک توسط همان بانکی که دسته‌چک وي را صادر کرده است، انجام می‌شود.
  • احراز هویت در شعب بانک‌های عامل طبق روال‌های موجود انجام می‌شود.
  • ورود مندرجات چک در سامانه صیاد
  • تائید و ثبت اولیه چک

2. استعلام و تائید دریافت چک (توسط ذینفع):
با توجه به اینکه ثبت نهایی چک منوط به استعلام و تطبیق مندرجات برگ چک با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد است، گیرنده چک با در دست داشتن برگ چک اقدامات زیر را صورت خواهد داد:

  • مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد (لزومی به یکسان بودن ابزار مورداستفاده توسط صادرکننده و تأییدکننده چک نیست.)
  • احراز هویت
  • احراز هویت در اینترنت بانک و برنامه موبایل بانک، پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور این برنامه‌ها انجام می‌شود.
  • احراز هویت در برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت یکی از مراحل استعلام و تائید دریافت چک است و از طریق ورود اطلاعات يکي از کارت‌هاي بانکي متعلق به ذینفع چک انجام می‌شود.
  • احراز هویت در شعب بانک‌های عامل طبق روال‌های موجود انجام می‌شود.
  • استعلام و تطبیق مندرجات برگ چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات هویتی ذینفع و بابت
  • تائید یا رد چک بر اساس انطباق یا عدم انطباق مندرجات
  • در صورت تائید چک: چک در وضعیت ثبت نهایی تلقی می‌شود و قابلیت نقد شدن در سررسید را خواهد داشت.
  • در صورت رد چک: ذینفع ضمن انتخاب حداقل یکی از دلایل مندرج در سامانه، می‌بایست فیزیک چک را به صادرکننده/انتقال‌دهنده عودت دهد.

3. انتقال چک:
در قانون جدید چک پشت‌نویسی با درج اطلاعات مربوطه در سامانه صیاد جایگزین شده است. براین اساس، مراحل زیر توسط انتقال‌دهنده چک می‌بایست انجام گیرد:

  • مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد
  • احراز هویت
  • احراز هویت در اینترنت بانک و برنامه موبایل بانک، پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور این برنامه‌ها انجام می‌شود.
  • احراز هویت در برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت، یکی از مراحل انتقال چک است و از طریق ورود اطلاعات يکي از کارت‌هاي بانکي متعلق به ذینفع چک انجام می‌شود.
  • احراز هویت در شعب بانک‌های عامل طبق روال‌های موجود انجام می‌شود.
  • ورود شناسه صیادی برگ چک متعلق به انتقال‌دهنده در سامانه صیاد
  • ورود اطلاعات مربوط به قلم اطلاعاتی بابت و هویت ذینفع جدید چک (انتقال‌دهنده)
  • تائید و ثبت اولیه انتقال چک

4. استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک:
امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک از طریق ورود شناسه ۱۶ رقمی صیادی برگ چک در سامانه صیاد وجود دارد. علاوه بر ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد، خدمت مذکور از طریق روش‌های زیر قابل دریافت است:

  • پورتال بانک مرکزی

از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک به نشانی www.cbi.ir و با مراجعه به صفحه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی، از طریق ارسال شناسه استعلام 16 رقمی مندرج در چک‌های صیادی، نسبت به وضعیت اعتباری کلی صادرکننده چک ازنظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی رفع سوء اثر نشده نزد شبکه بانک مطلع شوند. لازم به ذکر است، این اطلاعات در قالب دسته‌بندی‌هایی که شرح جزئیات آن‌ها در تارنمای این بانک موجود است، ارائه می‌شود.

  • سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱

سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ امکان استعلام وضعیت اعتباری کلی شخص صادرکننده چک، ازنظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی رفع سوء اثر نشده، نزد شبکه بانکی را فراهم می‌سازد.
استعلام وضعیت چک (صادرکننده - دارنده چک)
شخص صادرکننده چک، قادر به مشاهده وضعیت و مندرجات چک ثبت‌شده در سامانه صیاد (پیش از تأیید ذینفع) با استفاده از شناسه صیادی برگ چک مذکور، خواهد بود.

  • استعلام وضعیت چک (ذینفع)

ذینفع یا دارنده چک با شناسه صیادی و شماره ملی خود قادر به مشاهده وضعیت و مندرجات چک ثبت‌شده در سامانه صیاد است.
نحوه وصول چک‌های ثبت‌شده در سامانه صیاد چگونه است؟
مالک نهایی چک (آخرین ذی‌نفع چک) در تاریخ سررسید آن، با مراجعه به شعبه هرکدام از بانک‌های کشور می‌تواند نسبت به وصول مبلغ چک اقدام کند. بدین ترتیب بانک موظف خواهد بود پس از انجام استعلام‌های لازم از سامانه‌ صیاد، نسبت به مالکیت شخص ذی‌نفع (شخصی که وجه چک به‌حساب ایشان واریز خواهد شد) اطمینان حاصل کرده و سپس اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهد. در صورت کسری حساب صادرکننده (شخصی که چک در ابتدا متعلق به او بوده است) می‌تواند مبلغ موجود در آن حساب را طلب کرده و هم‌چنین خواهان پرداخت مبلغ کسری چک از محل مبالغ موجود در ساير حساب‌هاي انفرادي ريالي صاحب حساب در همان بانک (به ترتیب اعلامی توسط بانک مرکزی) شود.
همچنین مطابق قانون جدید چک تمام حساب‌هاي صادرکننده چک در تمام بانک‌ها و موسسات اعتباري به میزان مبلغ کسری چک پس از گذشت 24 ساعت از ثبت غيرقابل پرداخت بودن (ثبت برگشت چک) به ترتيب اعلامي از سوي بانک مرکزي مسدود خواهد شد.

نحوه برگشت زدن چک و دلایل برگشت چک در سامانه صیاد به چه صورت است؟

 

1. بانک در موارد زیر، مجاز به پرداخت وجه چک نبوده و با درخواست دارنده چک، موظف به ثبت غیرقابل پرداخت بودن چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی و صدور گواهی‌نامه عدم‌ پرداخت متضمن کد رهگیری مطابق شرایط و تشریفات مقرر در قانون است.

  • عدم‌کفایت موجودی حساب‌جاری و عدم امکان تأمین وجه چک از محل سایر حساب‌های صادرکننده چک در همان بانک به شرح مندرج در ضوابط ابلاغی بانک مرکزی
  • عدم انطباق امضای مندرج در چک با نمونه امضای معرفی‌شده توسط مشتری یا وکیل/نماینده قانونی وی در حدود عرف بانکداری
  • تشخیص اختلاف در مندرجات برگه چک در چارچوب قوانین و مقررات مربوط
  • صدور دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده یا ذینفع یا قائم‌مقام قانونی آن‌ها، در چارچوب ماده (14) قانون
  • بسته بودن حساب‌جاری یا انسداد بخشی ‌از/تمام موجودی آن ازجمله به‌موجب قانون، دستور مرجع قضایی یا به دستور مشتری و عدم امکان تأمین وجه چک از محل سایر حساب‌های صادرکننده چک در همان بانک به‌گونه‌ای که امکان پرداخت وجه چک به‌طور کامل میسر نباشد
  • قلم‌خوردگی در متن چک (در صورت فقدان ظهر نویسی مرتبط با تصحیح قلم‌خوردگی)
  • عدم انطباق مندرجات برگه چک با مندرجات ثبت‌شده در سامانه صیاد

2. سایر موارد به‌موجب قوانین و مقررات موضوعه

لازم به تأکید است در صورت تحقق موارد فوق، بانک مکلف است به درخواست دارنده چک، فوراً غیرقابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه عدم پرداخت، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء، مهر و به متقاضی (دارنده چک) تسلیم کند.
در گواهینامه عدم پرداخت باید هویت، نشانی کامل صادرکننده و دارنده چک، کد رهگیری دریافت شده از سامانه یکپارچه بانک مرکزی، مهر بانک و شخص حقوقی و وضعیت مطابقت یا عدم مطابقت امضای چک و نمونه امضای موجود در بانک درج‌شده باشد، در غیر این صورت در مراجع قضائی و ثبتی به آن ترتیب اثر داده نمی‌شود.
دارنده چک برگشتی با در دست داشتن گواهینامه عدم پرداخت، می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه رفته و درخواست صدور اجراییه از دادگاه صالح را کند. دادگاه با بررسی متن چک و احراز سه شرط مذکور در ماده (23) قانون صدور چک (1- وصول وجه آن منوط به تحقق شرطي نشده باشد؛ 2- در متن چك قيد نشده باشد كه چك بابت تضمين انجام معامله يا تعهدي است؛ و 3-گواهي عدم پرداخت به دلیل موضوع ماده 14 صادر نشده باشد. به این معنا که صادرکننده یا ذینفع چک اعلام نکرده باشد که چک مفقود یا سرقت یا جعل شده است و یا اینکه از طریق کلاه‌برداری یا خیانت‌درامانت یا جرائم دیگر به دست نیامده باشد) اجرائیه را صادر می‌کند.
از تاریخ ابلاغ اجرائیه، ۱۰ روز به صادرکننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که مطالبات خود را پرداخت کند یا با موافقت دارنده ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی را معرفی کند، در غیر این صورت، حسب درخواست دارنده چک، مطابق قانون «نحوه اجرای محکومیت‌های مالی» اقدام خواهد شد.

نحوه رفع سوء اثر چک چگونه است؟

 

طبق قانون جدید چک، در هر یک از موارد زیر، بانک مکلف است مراتب را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اعلام کند تا فوراً و به‌صورت برخط از چک رفع سوء اثر شود:

  • واریز کسری مبلغ چک به‌حساب جاری نزد بانک محال‌علیه و ارائه درخواست مسدودی که در این صورت بانک مکلف است ضمن مسدود کردن مبلغ مذکور تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت یک سال، ظرف مدت سه روز واریز مبلغ را به شیوه‌ای اطمینان‌بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.
  • ارائه لاشه چک به بانک
  • ارائه رضایت‌نامه رسمی تنظیم‌شده در دفاتر اسناد رسمی از دارنده چک یا نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی دارنده چک به بانک
  • ارائه نامه رسمی از مرجع قضائی یا ثبتی ذی‌صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرائی در خصوص چک به بانک
  • ارائه حکم قضائی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک به بانک
  • سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت مشروط به اینکه در خصوص چک موردنظر دعوای حقوقی یا کیفری در دادگاه‌ها و مراجع قضایی طرح نشده باشد.

محدودیت‌های دارندگان چک برگشتی چیست؟

 

در قانون جدید چک، بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به‌صورت برخط به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اطلاع می‌دهد. پس از گذشت 24 ساعت، تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلف‌اند تا زمانی که از چک برگشتی رفع سوء اثر نشده است، محدودیت‌های زیر را نسبت به صاحب حساب و امضاکننده چک برگشتی اعمال کنند:

  • عدم امکان افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت‌بانکی جدید؛ حتی صدور المثنی/ تمدید تاریخ اعتبار کارت/ کارت اعتباری و تسهیلات خرد
  • مسدود شدن وجوه تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری موجود است به میزان کسری مبلغ چک و به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی؛
  • عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی؛
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.

اعطای دسته‌چک به چه اشخاصی ممنوع است؟

  • اشخاص ورشکسته
  • اشخاص معسر از پرداخت محکوم‌به
  • اشخاص دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده
  • وکیل/نماینده صادرکننده (امضاکننده) چک برگشتی (رفع سوء اثر نشده) از طرف اشخاص صاحب حساب در چارچوب قانون؛
  • اشخاصی که بنا به رأی قطعی مراجع قضایی حسب مفاد قوانین مربوط ازجمله موارد مقرر در قانون، به محرومیت از داشتن دسته‌چک محکوم شده‌اند.
  • اشخاصی که حساب‌جاری آن‌ها به دلایل قانونی یا حسب تصمیم مرجع قضایی مسدود شده و برداشت از آن ممنوع است؛ به‌استثنای مواردی که صرفاً بخشی از موجودی حساب‌جاری مشتری مسدود شده و برداشت مابقی موجودی حساب‌جاری وی امکان‌پذیر است.
  • اشخاص ورشکسته، معسر از پرداخت محکوم‌به یا دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده که به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به اخذ دسته‌چک می‌کنند.
  • شخصی که کمتر از مجموع تعداد برگه‌های آخرین دسته‌چک اعطایی به وی، به بانک ارائه و یا تعیین تکلیف شده باشد.
  • مشتریانی که از پذیرش الحاقیه جدید به قرارداد افتتاح حساب‌جاری استنکاف کنند.

الحاقیه اصلاح قانون صدور چک، شامل چه مواری است؟

  • مدت اعتبار تعیین شده برای چک به‌مدت 3 سال از تاریخ دریافت دسته چک، حذف شده است.
  • صدور و تحویل چک‌های تضمین شده توسط بانک‌ها به مشتری، صرفاً از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک (صیاد) امکان‌پذیر است.
  • صدور و تحویل چک‌های تضمین شده مستلزم تکمیل فرم درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک در حضور متصدی بانکی، درج مشخصات هویتی و شماره حساب گیرنده روی چک تضمین شده و نیز ثبت علت درخواست صدور چک مذکور در سامانه «صیاد» است.
  • لازم است به هر برگ چک تضمین شده، یک شناسه یکتا اختصاص یافته و امکان استعلام اطلاعات چک تضمین شده برای گیرنده چک (ذینفع) فراهم شود.
  • پرداخت مبلغ چک تضمین شده توسط بانک صرفاً در وجه و به شماره حساب گیرنده (ذینفع) که مشخصات وی، روی چک تضمین شده درج شده است، امکان‌پذیر است و ظهرنویسی برای انتقال چک تضمین شده فاقد اعتبار است.
  • ابطال چک تضمین شده به درخواست متقاضی با وکیل با نماینده قانونی وی با ارائه اصل چک جهت واریز وجه چک به حساب متقاضی، بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده (ذینفع)، صرفاً تا یک‌ماه پس از صدور آن توسط بانک صادرکننده امکان‌پذیر است.
  • پرداخت چک تضمین شده به گیرنده (ذینفع) با ارائه اصل چک تنها پس از مهلت مقرر در بند قبل، منوط به تکمیل برگه (فرم)های مربوط به مبارزه با پول‌شویی توسط متقاضی با گیرنده (ذینفع) و گزارش شعبه بانک به واحد مبارزه با پول‌شویی بانک صادر کننده است.
  • در فرض مفقودی چک تضمین شده، مراجعه متقاضی و گیرنده (ذینفع) به بانک صادرکننده ضرورت داشته و تکمیل و امضای برگه (فرم) اعلام مفقودی چک تضمین شده و تعهدنامه عدم ادعا نسبت به چک مفقود شده به‌منظور درخواست نسخه المثنی چک الزامی است.
  • موسسه اعتباری موظف به احراز هویت متقاضی و گیرنده (ذینفع) و استعلام صحت مشخصات اشخاص اخیرالذکر از سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی و متعاقباً صدور چک المثنی مطابق با اطلاعات مندرج در سامانه صیاد پس از ابطال چک مفقود شده، است.
  • درصورت جعل چک تضمین شده با استفاده از چک تضمین شده مجعول، علاوه بر مجازات‌های قانونی مقرر، محرومیت 2 تا 6 سال از گرفتن چک تضمین شده به حکم دادگاه پیش‌بینی شده است.